Op deze blog deel ik materiaal dat ik zelf maak voor mijn eigen klas, met andere leerkrachten.

zaterdag 20 augustus 2016

Inspiratie: Organisatie kasten

In mijn klas heb ik een hele wand met ingemaakte kasten.  Deze verraden langs de buitenzijde niet wat er in zit en toen ik in het begin in deze nieuwe klas stond, trok ik heel vaak de verkeerde kast open.



Om dit te vermijden en om de leerlingen ook sneller hun weg te laten vinden besloot ik om op elke kast, helemaal bovenaan kaartjes te hangen met de belangrijkste zaken die in de kast zaten.
Daarnaast hangen er ook verkeerslichten op de kasten.

Rood = enkel voor de juf
Oranje = vragen aan de juf voor je in de kast gaat
Groen = leerlingen mogen in de kast zonder het te vragen

Op mijn klasmateriaal dat in doosjes van Ikea steekt en op het materiaal in de kasten heb ik ook allemaal tags geplakt.  Deze kan je vinden onder "Klas-tags".



De verkeerslichten kan je hieronder downloaden:




3 opmerkingen:

  1. Vanaf woensdag 16 augustus 2017 neem ik geen aanvragen tot aanpassingen meer aan omdat ik dan begin te werken voor mijn eigen klas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Lieve,

    Ik vind alles wat je doet echt geniaal! Ik heb voor het tweede jaar op rij een vijfde leerjaar en heb heel wat materialen 'geërfd'. Ik zag jouw rekje met mooie, ordelijke mappen en vroeg me af hoe jij dat precies doet. Wat steek je precies samen? Ik zit vooral in de knoei met de taken en toetsen, daarbijhorende handleidingen... ik heb er nog geen systeem voor gevonden. Op welke manier doe jij het?
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De mappen die je daar ziet staan zijn allemaal mappen met verbetersleutels. Groen = verbetersleutels in mijn klas. Lichtblauw zijn remediëringen en donkerblauw zijn mappen met materiaal van contractwerk.
      In een kast heb ik ook nog mappen per leerling om hun blaadjes in te steken van thema's die we hebben afgewerkt en die uit de huistakenmap (map met de huidige thema's die altijd in de boekentas moet zitten) mogen. Verder heb ik ook nog mappen per 2 leerlingen waar de toesten na elk rapport worden ingestoken.

      Verwijderen