Op deze blog deel ik materiaal dat ik zelf maak voor mijn eigen klas, met andere leerkrachten.

woensdag 26 juli 2017

Inspratie: viersporenwerking en registratiesysteem

Tijdens het schooljaar 2016 - 2017 zijn we beginnen werken volgens het viersporenbeleid voor het vak wiskunde.

Zo gaan we te werk:

  • Er zijn 4 groepen:
    • groen: leerlingen met een aangepast programma
      • Wanneer je geen leerlingen hebt met een aangepast programma valt deze kleur gewoon weg.
    • blauw: groep die de mini-class volgt
    • rood: leerlingen die zelfstandig werken aan basisoefeningen
    • zwart: leerlingen die zelfstandig werken aan basis + uitbreiding en ook de rode groep helpen.
  • De leerlingen krijgen op het smartboard de kleuren te zien, aangebracht op de bladspiegel.

  • Alle leerlingen behalve diegene met een aangepast programma mogen kiezen welke kleur ze volgen.
  • De leerlingen van de zwarte groep mogen zich kandidaat stellen om de anderen leerlingen te helpen, geen enkele leerling is hiertoe verplicht.  Leerlingen die willen helpen hebben een sleutelhangerlint rond hun nek.
  • Vanaf volgend schooljaar ga ik een registratiesysteem gebruiken waarop de leerlingen invullen, hoeveel oefeningen van het totaal aantal gemaakte oefeningen ze juist hadden.  Zo kan ik inschatten of de leerlingen die zelfstandig werken de juiste keuze van groep hebben gemaakt en of ze de lesinhoud begrepen hebben.

Voor de mensen die het hele document graag eens bekijken:
      


11 opmerkingen:

  1. Dag Lieve, leuk idee! Srtaan in jouw methode deze kleuren? Of heb jij die aangebracht op de bordboek?
    Groetjes, An

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij gaan op sneeuwklassen dus het zijn de kleuren van de skipiste 😀

      Verwijderen
  2. Breng jij deze kaders aan in je bordboek of ga jij anders te werk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ik nog eens moeten proberen of dat lukt...
      Maar momenteel neem ik een printscreen en duid ik het daarop aan of schrijf ik de oefeningen per kleur op het bord.

      Verwijderen
  3. Dag Lieve, kan je dit systeem nog wat meer uitleggen? Ik begrijp het nog niet zo goed. Hoe beslis je welke oefening je welke kleur geeft? Alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier speelt vooral de ervaring zeker een rol. Ik sta al sinds 2008 in L6 en ken ondertussen de type oefeningen wel. Als je met rekensprong werkt is het zeker niet zo moeilijk om basis van uitbreiding te onderscheiden omdat je met die driehoekjes zit.
      Wanneer mijnvanin terug online is (op 16 augustus, zou je eens moeten kijken of je geen bestand terug vindt dat "curriculumdifferentiatie" noemt, ik ben dit tegen gekomen in juni bij het opmaken van het eindtermenrapport voor mijn leerlingen die het aangepaste leertraject L4 volgden en daar stond heel handige informatie in over basis en uitbreiding.

      Verwijderen
    2. Beste Lieve, alvast bedankt voor de info die je reeds deelde via de groep op FB. Ik ging ook hier eens kijken op je blog voor inspiratie. Voor mij zou het de eerste keer zijn dat ik als zorgleerkracht met een 3 sporenbeleid werk m.b.t rekensprong. Jouw tabel van het zesde ziet er super handig uit maar ik vrees dat ik nog niet bedreven genoeg ben om zo één zelf op te stellen. Vandaar dat ik op Bingel naar die curriculumdifferentiatie op zoek ging. Kan ik die nog ergens anders terug vinden? Ziet er allemaal zeer mooi uit, ik vrees alleen dat dit allemaal betalend is. En er hier geen budget meer zal voor zijn... Kan jij mij op weg helpen? Alvast hartelijk bedankt!! vele groetjes

      Verwijderen
    3. Ons sporenbeleid is op fase 0 dus heeft niets met curriculumdifferentiatie te maken. De documenten die ik heb gedeeld zijn dus enkel op niveau L6. Wanneer ik een leerling van spoor 4 heb (dus op aangepast programma), dan werkt die met een jaarplan van L4 dat ik combineer met dat van L6.

      In sporen kan je perfect werken binnen het boek waar je mee werkt. Je bekijkt elke les en je gaat na welke oefeningen basis zijn (voor spoor 2 en 3) en welke uitbreiding (spoor 1). Deze oefeningen zet je dan in die kolommen zoals ik deed.
      In principe is sporenweking een combinatie van tempo-differentiatie, differentiatie op soorten oefeningen van verschillende niveaus en differentiatie in werkhouding/aanpak.

      De leerlingen van spoor 2 werken bijvoorbeeld aan dezelfde oefeningen als de leerlingen van spoor 3. De leerlingen van spoor 3 zitten echter bij de leerkracht in de mini-klas terwijl de leerlingen van spoor 2 zelfstandig aan het werk gaan met eventuele hulp van de leerlingen van spoor 1 die dat graag op zich willen nemen.

      Verwijderen
  4. Dag Lieve,
    Wij werken ook met het driesporenbeleid en het bondboek van 'rekensprong'. Hoe maak jij die vlakken in het bordboek?
    Groetjes,
    Stefanie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Stefanie,
      Het is een beetje knoeien met printscreens en dan in word de vakken er over trekken.
      Eerlijk gezegd doe ik dit vooral in het begin van het schooljaar, daarna stap ik over naar een opsomming op het bord om dan in de laatste maanden verder te gaan met enkel overlopen.

      Verwijderen