Op deze blog deel ik materiaal dat ik zelf maak voor mijn eigen klas, met andere leerkrachten.

dinsdag 8 augustus 2017

Inspiratie: Klasdeur start schooljaar

Ik begin mijn schooljaar altijd met twee creatieve zaken om duidelijk te maken welke leerlingen in mijn klas zitten.  Enerzijds voor het groepsgevoel maar anderzijds ook voor de leerlingen of leerkrachten die soms langs komen en op zoek zijn naar een leerling van het zesde.  We hebben 3 klassen dus is dat niet altijd even duidelijk.

Om mijn klasdeur aan te kleden heb ik vorig jaar selfies laten tekenen in een gsm.  De afbeelding van de gsm had ik gezocht op internet en dan opgekuist in photoshop.  Daarna heb ik de leerlingen met mijn gsm getrokken en in InDesign de foto's de juiste grootte gegeven.  Hierdoor konden de leerlingen zichzelf goed overtekenen.  Zo zichzelf teken bleek zelfs voor een zesde te moeilijk.


Het tweede klaskunstwerk dat ik liet maken is een "name-wall".  De leerlingen kregen van mij enkele voorbeelden te zien van lettertypes en graffitischrift en mochten het lettertype kiezen dat ze leuk vonden of zelf een lettertype ontwikkelen.  Ze kregen ook uitleg hoe ze aan deze letters schaduw konden toevoegen en voor wat beweging konden zorgen.  Als ondergrond kregen ze een A5-blad met de print van een muur op.


Wanneer alle leerlingen klaar zijn, kan je alle namen aan elkaar bevestigen en krijg je een witte muur met al hun namen in graffitistijl!
Hiervan heb ik vorig jaar geen foto genomen, dus deze hebben jullie nog te goed!

Het materiaal:

6 opmerkingen:

  1. Hele mooie ideeën! Bedankt voor het delen. Zou je me aub ook de afbeelding van de gsm zelf kunnen bezorgen? Alvast bedankt! inge-somers@outlook.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie, nu merk ik dat het de verkeerde link is! Ik ga op zoek naar de fout en past het aan.

      Verwijderen
  2. Zo'n tof idee! Kan je misschien wat meer uitleg geven over die graffiti-namen. Hebben ze dat op papier of digitaal gedaan? Hoe begin je er aan op papier?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De leerlingen deden dat op papier, het papier is ook een download hierboven. Er staat een achtergrondafbeelding van een witte muur op die je perfect met een zwart-wit-printer kan afdrukken.
      We hebben de leerlingen voorbeelden laten zien van namen die in graffiti geschreven zijn en dan mochten ze hun ding er mee doen. Mijn eigen naam deed ik voor op bord en de leerlingen mochten ook eerst uitproberen op kladpapier.

      Verwijderen
  3. http://klas6sintmichiel.blogspot.be/2016/09/resultaten-graffiti-deel-1.html

    Ik maak dit ook telkens in het begin van het schooljaar met mijn 6de leerjaar. Altijd leuke resultaten!

    BeantwoordenVerwijderen